Τον προηγούμενο μήνα Φεβρουάριος 2019 Τον επόμενο μήνα
Δ Τ Τ Π Π Σ Κ
week 5 1 2 3
week 6 4 5 6 7 8 9 10
week 7 11 12 13 14 15 16 17
week 8 18 19 20 21 22 23 24
week 9 25 26 27 28
Κανένα γεγονός

Γιογκική Διατροφή

Η γιογκική διατροφή είναι κυρίως φυτοφαγική, με μικρή ποσότητα γαλακτοκομικών προϊόντων και συγκεκριμένα, γάλα, γιαούρτι και τυρί. Στηρίζεται σε φυτικές τροφές, όσο το δυνατόν φρέσκιες, αγνές, χωρίς συντηρητικά και χημικές προσθήκες.

yoga-diet-what-to-eat-tips

Ποιά είναι τα οφέλη μιας τέτοιας διατροφής; Τι κερδίζουμε συμπεριλαμβάνοντας, για παράδειγμα, τον συνδυασμό "ρύζι, σάμπτζι, ντάλ" στις καθημερινές διατροφικές μας συνήθειες;

Το νταλ είναι όσπρια (συνήθως φάβα, κόκκινες φακές ή ροβίτσα) μαγειρεμένα με συγκεκριμένο συνδυασμό καρυκευμάτων, τα οποία βοηθούν και επιταχύνουν την πεπτική μας διαδικασία.

Το σάμπτζι είναι διάφορα λαχανικά, μαγειρεμένα επίσης με την ίδια βάση καρυκευμάτων. Τα λαχανικά που χρησιμοποιούμε είναι κατά βάση εποχιακά. Αυτά είναι τα πιο φρέσκα, τα βρίσκουμε πιο εύκολα, κι επίσης είναι πιο φτηνά.

Οι οπαδοί της κρεοφαγίας ενίστανται σε μια διατροφή που προέρχεται αποκλειστικά από το φυτικό βασιλείο και τονίζουν ότι δεν μπορούμε να αντλήσουμε την πρωτεϊνη που χρειαζόμαστε μόνο από τα φυτά.

Το σώμα μας χρειάζεται ασφαλώς αμινοξέα για να συνθέσει την πρωτεϊνη. Από το σύνολο των αμινοξέων που χρειαζόμαστε (22) , τα περισσότερα μπορεί το ανθρώπινο σώμα να τα συνθέσει μέσω της διάσπασης των τροφών. Υπάρχουν όμως 8 αμινοξέα τα οποία δεν έχει δυνατότητα να συνθέσει και πρέπει να τα αντλήσει ατόφια από άλλες τροφές. Όσοι τρώνε κρέας, ψάρι, αυγά ή ζωικά παράγωγα (γάλα, γιαούρτι κ.λ.π) δεν έχουν κανένα πρόβλημα σχετικά με την λήψη αυτών των 8 "ύποπτων" αμινοξέων. Στη γιογκική διατροφή χρειάζεται να συνδυάσουμε όσπρια, δημητριακά και λαχανικά, μαζί με τα καρυκεύματα , σε καθημερινή βάση, για να λαμβάνουμε την απαραίτητη αυτή αλυσίδα των 8 αμινοξέων. 

Απο τα πολύ παλιά χρόνια οι ασκούμενοι στη γιόγκα διαπίστωσαν ότι μια διαίτα η οποία αποτελείται από φρέσκα και μαγειρεμένα λαχανικά, σε συνδυασμό με δημητριακά και όσπρια και με χρήση ειδικών καρυκευμάτων, είναι ιδανική.

Τα καρυκεύματα δεν είναι απλώς μπαχαρικά, αλλά περιέχουν στοιχεία που είναι πανομοιότυπα με τα ένζυμα του σώματος και διευκολύνουν την πέψη, και τέτοια είναι για παράδειγμα, ο κόλιαντρος, το γλυκάνισο, το κύμινο, το σινάπι, η κιτρινόριζα, το μαύρο πιπέρι, το κάρδαμο κ.α.

Ένα λαμπρό παράδειγμα γεύματος στο άσραμ είναι ο συνδυασμος του ρυζιού (δημητριακό) και του νταλ (σούπα οσπρίων). Τρώγοντας καθημερινά ρύζι και νταλ λαμβάνουμε το σύνολο των 8 αμινοξέων που χρειαζόμαστε. Κάποια από αυτά υπάρχουν στην μία κατηγορία και τα υπόλοιπα στην άλλη.

Ταυτόχρονα όμως το σώμα μας χρειάζεται βιταμίνες και μέταλλα. Αυτα τα αντλούμε κυρίως από τα λαχανικά (μαγειρεμένα ώς σάμπτζι). Καλό είναι επίσης να χρησιμοποιούμε ποικιλία λαχανικών για να έχουμε ότι ζητάει το σώμα μας κι ότι έχει ανάγκη για να συντηρηθεί. Χρειάζεται να δίνουμε έμφαση στη λήψη της βιταμίνης Β12 και στο σίδηρο, εάν έχουμε αποφασίσει να ακολουθήσουμε φυτοφαγική διατροφή.

Άλλο σημαντικό όφελος της γιογκικής διατροφής είναι ότι το φαγητό χωνεύεται εύκολα. Αυτό είναι σημαντικό γιατί δεν ξοδεύουμε όλη την ενέργεια μας στην πέψη, αλλά την χρησιμοποιούμε για να δημιουργουμε, να παράγουμε και να ζούμε πληρέστερα τη ζωή.

 

 *το άρθρο είναι από το βιβλίο " Η γιογκική κουζίνα θρεπτική χορτοφαγική διατροφή" εκδόσεις Garuda .